Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børneperspektivet

Dannelse og børneperspektiv

Børn i Tumlehuset skal føle sig set, hørt og forstået. De skal opleve at have indflydelse på deres hverdag og inviteres til at være aktivt deltagende, og dermed medskabere af egen læring og udvikling. Alt dette med udgangspunkt i, at barnet får de bedste udviklingsmuligheder i deres dannelsesproces, når de færdes i en genkendelig hverdag med kendte, nærværende og omsorgsfulde voksne.

Vi skaber rammerne for, at børnene oplever meningsfulde og udfordrende sammenhænge, der giver dem mulighed for at deltage i demokratiske sammenhænge. Igennem dialogen udforskes, udfordres og udvikles barnets nysgerrighed og forundring, således sker der en dannelse hos barnet. Dette kan være ift. de relationer barnet indgår i, men også på de store og små spørgsmål om livet og oplevelser de har, som sammen med de voksne i fællesskabet kan sættes i spil.

Vi skaber rum for, at børns forskelligheder, hensigter og perspektiver kommer i spil i dagligdagen. Vi er bevidste om, hvad der er vigtigt, og om hvornår det er hensigtsmæssigt at bringe børnenes perspektiver i spil, og hvornår det ikke er. Således får børnene en oplevelse af at have medindflydelse på aktiviteter og dagligdagen.

I den pædagogiske praksis giver vi mulighed for dannelse og børneperspektiver ved at:

  • Skabe en ramme hvor børnene oplever, der er plads til forandringer, hvor de eksempelvis kan komme med deres bidrag til samlingen. Nogle gange tages der udgangspunkt i det enkelte barns perspektiv, andre gange bestemmer flertallet. Sommetider er det den voksne.

  • Skabe en ramme, hvor de ældste børn bliver spurgt, hvad de synes, de har lært og hvad der var godt. Efterfølgende bruges deres feedback i kommende aktiviteter.

  • Vi observerer på børnenes reaktioner i den pædagogiske praksis, vi prøver at forstå deres hensigt og ændrer/justerer praksis herefter.